zones

Hoe blijf je buiten de gevarenzone?

Geroezemoes in een sfeervol eetcafé. Zestig mensen zoeken een plek in de U-vormige kring. Het is bijna kerst en ik geef een workshop. Voordat de kerstborrel begint, zal ik twee uur lang vertellen over stress: Wat het precies is. Wanneer het problematisch wordt. En hóe je buiten de gevarenzone blijft.

De deelnemers zijn slim, enorm gedreven en een tikje eigenwijs. Ze werken niet voor niets bij dit gerenommeerde onderzoeks- en adviesbureau. Daar kreeg ik zelf best stress van. De beamer bleek op het laatste moment niet bruikbaar en voor deze grote, ietwat kritische groep had ik de lat voor mijzelf hoog gelegd.

Terwijl ik luister naar de inleiding van HR, herhaal ik in gedachten dat het ok is om gestresst te zijn. Dat het me helpt om te focussen en in actie te komen. Het werkt, na een paar minuten zit ik in mijn verhaal en heb het naar mijn zin. Er is aandacht en interactie.

Op de hand-out wijs ik een grafiek aan met drie gekleurde banden. Het zijn de drie stresszones waar je je tussen beweegt:
Groen is de zone waarin je je ontspannen voelt, je werkt in flow, je ervaart geen stress.
Oranje is de zone waarin je stress ervaart maar er geen last van hebt, je functioneert goed.
Rood is de zone waarin je te veel stress hebt en het je functioneren belemmert.

De truc is dat je in de workshop ontdekt welk gedrag jij in de zones vertoont.  En zodra je dit herkent, weet je wat jij moet doen om in de groen/oranje zone te komen en te blijven.

Een deelnemer achteraan rechts trekt mijn aandacht, hij zegt: “Maar soms moet het werk gewoon af, los van hoe je je voelt of in welke zone je zit. Dan kan je nog niet naar huis”.
Ik stap de kring nog iets verder in en antwoord: “Dat klopt. Soms kan het niet anders en zal je door moeten. Maar dat is niet altijd zo. En daar gaat het me om:

We denken zo vaak dat iets móet.
Dat het niet anders kan.
Maar vraag je eens af of dat echt zo is.
Is het echt nodig om je kiezen op elkaar te zetten en door te gaan als je energie echt op is?
Kan het niet anders?

Het kan veel efficiënter zijn om het eens een keer anders te doen.
Vraag je eens af waar je überhaupt zin in hebt, benoem het, doe het.
Grote kans dat je je werk daarna je werk veel sneller af hebt.

Je hoeft niet altijd door.
Dat denk je alleen maar.
Of anders gezegd:

Almost everything will work again if you unplug it for a few minutes.
Including you.
Anne Lamott

 

Met hartelijke groet,

Inge-Lize

burn-out preventie

P.s. Mijn praktijk ligt net onder Amsterdam, je kunt er makkelijk parkeren, vijf minuten rijden vanaf de A2.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *